Grăsimile

0

grasimiÎnainte ca orice fel de carbohidraţi să fie interzişi din dietă, grăsimile erau total interzise. Am trecut printr-o fază ce blama atât de mult grăsimile încât chiar şi companiile de dulciuri au fost forţate să găsească alternative pentru a le înlocui. Deoarece ne doream în continuare ca prăjiturile să aibă un gust dulce şi un pic „interzis“, zahărul şi carbohidraţii erau utilizaţi în exces, ajungându-se uneori la situa­ţia în care o prăjiturică fără grăsimi în conţinut să aibă în schimb chiar 350 de calorii şi 55 de carbohidraţi!

Problema cu aceste prăjiturele super dulci, fără grăsimi dar cu un conţinut ridicat de calorii era că pur şi simplu nu vă satisfăcea pofta de ceva bun, aşa ca la mama acasă. În încercarea de a ne potoli pofta, mâneam de multe ori cutii întregi din acele prăjiturele pline de carbohidraţi! De ce? Deoarece nouă de fapt ne era pofta de un pic de grăsime. Nu ne dădeam seama că dacă am fi mâncat o singură prăjiturică cu 50 de calorii şi 2 grame de grăsime ne-am fi satisfăcut pofta şi nu am mai fi înfulecat o cutie întreagă de prăjiturile fără grăsimi, dar mai puţin delicioase.

Acelaşi lucru se aplică şi cinei. Din nou, în încercarea de a evita grăsimile, am apelat la paste — multe paste! Puneam pe o farfurie câte un morman imens de paste fără grăsime şi spuneam că ţinem dietă. Rezultatul consumului excesiv de carbohidraţi? Ne îngrăşăm.

Am ajuns să fim atât de speriate de grăsimi şi de kilo­gramele în plus încât consumăm alimente cu un gust extrem de fad ce ne promit că nu ne îngraşă. Mulţumită (mă rog, oarecum) acelor diete axate pe consumul tuturor felurilor de grăsimi, dar fără carbohidraţi, grăsimile nu mai sunt blamate în măsura în care au fost. Dar acum suntem total confuze referitor la grăsimi şi impactul asupra sănă­tăţii noastre. Şi rămânem la fel de supraponderale ca şi înainte.

Permiteţi-mi să clarific unele lucruri. Nu toate tipurile de grăsimi îngraşă. De fapt, la fel ca şi în cazul carbohidraţilor, există grăsimi „bune“ şi grăsimi „rele“. Trebuie să facem diferenţa.

Grăsimile polinesaturate, mononesaturate, saturate şi trans sunt cele patru mari categorii de grăsimi. Grăsimile polinesaturate sunt cele mai sănătoase, iar cele trans sunt cele mai dăunătoare. Deci haideţi să le analizăm începând cu cele bune şi terminând cu cele rele.

Grăsimi polinesaturate

Grăsimile polinesaturate sau „bune“ se găsesc în mod natural în uleiurile de plante — uleiul de floarea soarelui, de şofran, de soia, de porumb, de in şi de susan — precum şi în peştii de apă rece, cum ar fi somon, biban dungat, ton, halibut, scrumbie, păstrăv, hering şi sardine. La tempe­ratura camerei, grăsimea polinesaturată devine lichidă (ajunge în stare semi-solidă la rece). Ceea ce face ca grăsimile polinesaturate să fie bune pentru sănătatea noas­tră este faptul că acestea conţin acizi graşi esenţiali omega-3 şi omega-6 ce aduc beneficii nenumărate, cum ar fi prevenirea bolilor de inimă, a obezităţii, durerilor articulare, problemelor de piele, tulburărilor de comportament, chiar şi prevenţia unor forme de cancer.

Grăsimile mononesaturate

Grăsimile mononesaturate ce se găsesc în mod natural în uleiuri de plante cum ar fi cele extrase din măsline, arahide, migdale, nuci, seminţe de rapiţă şi avocado. Sunt conside­rate grăsimi bune. La fel ca şi în cazul grăsimilor polinesaturate, grăsimile mononesaturate sunt în general în stare lichida la temperatura camerei.

Uleiul mononesaturat este considerat a fi cel mai bun ulei pentru gătit datorită punctului său înalt de oxidare. Cu alte cuvinte, uleiul mononesaturat poate fi încălzit la tem­peraturi ridicate şi va rămâne în continuare stabil în loc să se transforme în ulei hidrogenat nesănătos. Se consideră că grăsimile mononesaturate scad colesterolul ceea ce ajută la prevenirea bolilor de inimă şi vă protejează împo­triva anumitor tipuri de cancer.

Grăsimi saturate

Grăsimile saturate sunt rele. În general sunt uşor de depi­stat deoarece îşi menţin starea solidă atunci când sunt lăsate la temperatura camerei (acelaşi lucru se întâmplă şi în corpul vostru — rămân solide şi lipicioase). Se găsesc în cărnurile grase, unt, îngheţată, brânză şi lapte. Se găsesc şi în uleiurile de cocos, de palmier şi din sâmburi de palmier.

Grăsimile saturate se fixează pe celulele din stomacul vostru, de pe posterior şi de pe coapse, vă obturează arte­rele (ceea ce duce la bolile de inimă) şi determină creşte­rea colesterolului la nivele extrem de ridicate. Mulţi oameni de ştiinţă şi nutriţionişti dau vina pe grăsimile saturate în cazul obezităţii. Evitaţi grăsimile saturate dacă nu doriţi să vă îngrăşaţi şi să vă puneţi sănătatea în pericol!

Grăsimile trans

Nu există nimic mai rău decât grăsimile trans ce reprezintă rezultatul grăsimilor rele ce au devenit şi mai rele sau chiar a grăsimilor bune ce au devenit rele. Grăsimile trans sunt grăsimile nesaturate ce au fost hidrogenate — transformate în grăsime solidă pentru a creşte durata de viaţă a alimen­telor. Grăsimile trans se găsesc în margarină, aluaturi şi sunt folosite în prepararea biscuiţilor, prăjiturelelor, chipsurilor, gogoşilor şi în alimente prăjite. Corpul nu ştie cum să digere grăsimile trans deoarece nu sunt naturale. Grăsimile trans cresc lipoproteinele cu densitate scăzută sau LDL (colesterolul „rău“) şi cresc de asemenea şansele de a dez­volta o boală de inimă.

Chestiunea referitoare la grăsimi se rezumă la echilibru. Se recomandă ca doar 20 % din caloriile zilnice să provină din grăsimi, iar grăsimile sunt bogate în calorii. Pentru a vă menţine sănătoase rezumaţi-vă doar la grăsimile bune.

Vă prezint în continuare o clasificare a anumitor alimente şi categorii de grăsimi.

Bune: Polinesaturate

  • Uleiuri: ulei de porumb, ulei de seminţe de in, ulei de soia, ulei de floarea soarelui
  • Legume: avocado, măsline
  • Seminţe: de dovleac, de floarea soarelui
  • Fructe şi seminţe oleaginoase: migdale şi unt de migdale, nuci cashew, nuci pecan, boabe de soia, nuci

Bune: Mononesaturate

  • Uleiuri: ulei de rapiţă, ulei de măsline, ulei de arahide
  • Fructe şi seminţe oleaginoase: nuci macadamia (nepră­jite), arahide (şi unt de arahide natural)

Rele: Saturate

  • Uleiuri: unt de cacao, ulei de cocos, ulei de palmier
  • Produse lactate: unt, lapte bătut, lapte condensat cremă de brânză, smântână nefermentată, untură smântână fermentată, îngheţată cu grăsimi, lapte nedegresat
  • Carne: grăsime de vită, grăsime de porc

Rele: Grăsimi trans

  • Marea majoritate a prăjiturelelor şi biscuiţilor cu unt danezi, cornurile croissant, gogoşi, inele prăjite de ceapă, cartofi prăjiţi, margarină, grăsimi vegetale

 

A exagera … uneori!

Dacă din când în când, din greşeală sau chiar intenţionat, mâncaţi prea mult, nu-i nici o problemă. Dacă veţi mânca un pic mai mult tort de ziua voastră sau a soţului sau a celei mai bune prietene; dacă vă veţi alinta servind un pic mai multă friptură de curcan, plăcintă, piure de cartofi la una din zilele de naştere; sau chiar dacă nu vă puteţi abţine să nu devoraţi o îngheţată într-o zi ploioasă — nu e nici o pro­blemă. Doar trebuie să ţineţi cont de faptul că nu e o zi spe­cială în fiecare zi. Acest fel de justificare vă va face să aveţi probleme.

Dacă vă alintaţi odată nu vă panicaţi. Nu vă reproşaţi că v-aţi distrus dieta. Nu lăsaţi o scăpare să vă distrugă atitu­dinea pozitivă. Toţi mai cedăm din când în când. Ultimul lucru pe care l-aş vrea este să vă gândiţi „Ei bine, tot am dat-o în bară pe ziua de azi, mai bine renunţ la dietă.“ Nu! Nu aţi distrus totul. Nu trebuie să aveţi o astfel de atitudine demoralizantă. O cutie de îngheţată e mai bine decât o cutie de îngheţată, o pungă de chipsuri, o pizza şi un cheeseburger la un loc. Asta se cheamă petrecere. Gândiţi raţional şi reveniţi-vă la normal. Dacă asta vă face să vă simţiţi mai bine, a doua zi mâncaţi un pic mai sănătos sau faceţi un pic mai multe exerciţii fizice în săptămâna respec­tivă. Nu v-aţi sabotat în întregime programul; doar aţi făcut câţiva paşi greşiţi. Reveniţi pe calea cea bună şi mergeţi înainte.

Un alt mod de a privi micul exces este să descoperiţi ce anume v-a determinat să faceţi acest lucru. Dacă e vorba de vacanţă sau o ocazie specială, nu este nici o problemă. Dar dacă se datorează faptului că vă simţeaţi deprimată, fericită, plictisită sau nervoasă, atunci e cazul să rezolvaţi problema. Gândiţi-vă care a fost cauza excesului şi găsiţi o alternativă astfel încât data viitoare când veţi ajunge în aceiaşi situaţie să aveţi o so­luţie salvatoare la îndemână. Aduceţi-vă aminte de scopu­rile voastre pe termen scurt şi pe termen lung. Nu uitaţi de ce faceţi ceea ce faceţi. Fiţi tari şi nu uitaţi că eu vă susţin.

Distribuie

Adauga un comentariu


8 + 6 =

Creare și Promovare SEO Expert