Fitness mental, redu nivelul de stres și fii activă

0

fitness mintalPoate aveți o condiție fizică bună, dar din punct de vedere mental cum stați? Pentru a reuși să vă schimbați obiceiurile și pentru a putea avea o viață sănătoasă trebuie să fiți pregătite și pentru provocări mentale, nu numai fizice. Mintea vă stimulează corpul. Când nu vreți să vă respectați planul de exerciții fizice pentru că e prea greu/ sunteți obosite/ v-ați plictisit/ pentru că vă doriți prăjitura aceea, mintea va trebui să țină corpul pe direcția cea bună.

Între sănătatea mentală și cea fizică există o legătură strânsă. Trebuie să aveți o condiție mentală bună pentru a forța organismul să se antreneze chiar și atunci când nu-și dorește acest lucru. Trebuie să aveți o condiție fizică bună pentru a avea o minte armonioasă. Studiile arată că exercițiul fizic este una dintre cele mai eficiente căi de reducere a stresului. Când vă întoarceți acasă după o zi dificilă la serviciu este posibil să simțiți nevoia de a mânca o masă copioasă însoțită de un pahar mare de vin. Dacă însă găsiți în voi suficientă motivație pentru a vă pune adidașii în picioare și să ieșiți să alergați puțin veți uita de ce ați fost atât de stresate. Stresul va fi înlocuit de mândria de a vă fi respectat antrenamentul și de faptul că ați ars calorii. Exercițiile fizice vă detensionează, atât fizic, cât și mental.

Nu ignorați exercițiul de ardere a caloriilor asociat cu funcțiile mentale. Gândirea poate reprezenta un exercițiu de ardere a caloriilor! Studiile arată că aproximativ 25% din energia produsă de organism (rețineți că arderea caloriilor înseamnă energie) este consumată de creier. Nu numai că activitățile mentale și cele fizice sunt strâns legate, dar alimentele pe care le consumați au o legătură directă cu creierul – încă un motiv pentru a avea o dietă echilibrată din punct de vedere nutrițional. Lipsa unor substanțe nutritive esențiale din dietă vă poate afecta randamentul creierului, reducând capacitatea de memorare și învățare, punându-vă la încercare răbdarea și făcându-vă mai vulnerabilă la stres.

Înainte de a vă oferi testul de evaluare a stresului mental, vreau să înțelegeți cât de grav poate fi stresul. Să vă dau niște date:

  • Potrivit Center for Disease Control, 90% dintre vizitele la doctor din fiecare an se fac pentru a rezolva probleme de sănătate ce au legătură cu stresul.
  • Stresul afectează sistemul imunitar și poate reduce capacitatea corpului de a lupta cu radicalii liberi.

Gravitatea stresului este de multe ori ignorată de societatea noastră.  Aruncăm peste tot fraza “sunt atât de stresat”, de parcă ar fi ceva la modă, a fi stresat este un lucru care îi face pe ceilalți să ne perceapă ca pe niște oameni de succes, pentru că suntem atât de ocupați cu treburi importante. Problema este că atunci când spui de mai multe ori că ești stresat, chiar dacă nu ai prea multe motive de stres, începi să simți simptomele stresului. Singurul lucru pe care îl va face starea constantă de stres este că vă va epuiza, vă va îmbolnăvi corpul și vă va da o senzație de agitație.

Să privim stresul realist: de ce sunteți atât de stresate? Sunteți într-o cursă disperată pentru a salva lumea sau o viață de om? Nu, sunteți “atât de stresate” pentru că ați întârziat zece minute la o întâlnire, trebuia să terminați un proiect și să redactați un raport financiar până la sfârșitul lunii sau v-ați aglomerat agenda cu întâlniri și nu mai aveți timp pentru voi.

Pe cât de dăunător este stresul pentru organismul nostru, el are, de fapt, un rol foarte important – declanșează luptă sau fugi. Stresul este combustibilul cunoscut drept adrenalină. Este ceea ce foloseam pe vremea când omul trăia în peșteri și ne ajuta să fugim de un urs sau să ne cățărăm într-un copac când eram urmăriți de un lup. Stresul ne permite să accesăm rezervele interne de energie pentru perioade scurte de timp. Problema unei vieți trăite într-o societate plină de stres este că organismul nostru este forțat permanent să recurgă la rezerva de energie.

Una dintre multele probleme pe care le implică stresul este că simptomele sunt greu de identificat. Trăim experiența stresului în mod diferit, cu simptome ce seamănă cu cele ale altor tulburări de sănătate. Motivul este următorul: stresul scade capacitatea de reacție a sistemului imunitar, ceea ce ne predispune la boală. Semnele care arată că sunteți într-o stare de stres dăunătoare pot să se manifeste fizic, mental și comportamental.

  • Semne fizice. Insomnii, dureri de cap și de stomac, spasme musculare , epuizare, acnee, dureri musculare, răceli și gripe frecvente, pierderi sau creșteri neobișnuite în greutate.
  • Semne mentale. Pierderi de memorie, apatie, lipsă de motivație, anxietate,dificultăți de concentrare, un nivel scăzut al stimei de sine.
  • Semne comportamentale. Schimbări dese de dispoziție, irascibilitate, tendință de izolare, dependență față de alcool/medicamente/droguri, comportament violent.

Stilul vostru de viață, personalitatea și tendințele sociale vă pot mări șansele de a suferi de niveluri ridicate de stres.

  • Stil de viață. Excesele – cum ar fi abuzul de alcool sau droguri, un program de somn neregulat, un regim alimentar necorespunzător, inactivitatea.
  • Personalitate. Nivel redus al stimei de sine, tendința de a controla totul, perfecționism, tulburare obsesiv-compulsivă, dependență față de muncă.
  • Tendințe sociale. Lipsa de prieteni, a unui grup de susținători, dificultăți în rezolvarea conflictelor.

Nu vă stresați prea mult cu nevoia de a elimina complet stresul din viața voastră. Rețineți, stresul vă ajută să reacționați rapid în situații de urgență.

Testul de stres.

Răspundeți cu da sau nu la următoarele întrebări.

  • Aveți întotdeauna dreptate?
  • Dacă vreți să se facă un lucru trebuie să-l faceți personal pentru a ieși bine?
  • Ceilalți vă critică spunându-vă că exagerați chiar și în chestiuni minore?
  • Vă dăruiți permanent celorlalți – șef, partener, copii, prieteni – astfel încât nu mai aveți timp pentru voi înșivă?
  • Spațiul în care locuiți este dezordonat?
  • Viața voastră este dezordonată?
  • Vă reprimați emoțiile?
  • Renunțați la exercițiile fizice în mod regulat?
  • Aveți o dietă nesănătoasă?
  • Aveți așteptări nerealiste de la oameni și viață?
  • Luați totul prea în serios?
  • Vă este greu să stați liniștită și relaxată?
  • Sunteți dependentă de somnifere sau de alcool pentru a dormi noaptea?
  • Sunteți irascibilă?
  • Aveți impresia că nu vă ajunge timpul pentru a face tot ceea ce vă doriți?
  • Sunteți permanent înconjurată de zgomot ridicat?
  • Vă este greu să respirați adânc?
  • Simțiți că nu aveți stare când încercați să stați liniștită?
  • Transpirați când celorlalți le este frig?
  • Vă fixați atenția pe probleme minore care ar putea fi nesemnificative pentru alții?
  • Aveți gura uscată chiar și după ce beți apă?
  • Vă treziți în miezul nopții și nu mai puteți adormi pentru că vă gândiți la lista cu ce aveți de făcut?
  • Suferiți permanent de diaree sau constipație?
  • Aveți deseori amețeli fără motiv?
  • Simțiți că sunteți mai tot timpul pe punctul de a izbucni în plâns?
  • Vă este greu să vă concentrați?
  • V-ați pierdut apetitul sexual?
  • Vă simțiți singură?
  • Sunteți nervoasă fără motiv?

La câte din aceste treizeci de întrebări aţi răspuns cu „da“? Dacă aţi răspuns cu „da” la cincisprezece sau mai multe întrebări, sunteţi într-o stare de stres dăunătoare şi trebuie să vă faceţi ceva pentru a risipi stresul cotidian.

Dacă aţi răspuns cu „da“ la douăzeci şi cinci de întrebări sau mai multe, nivelul vostru de stres reprezintă o problemă gravă şi trebuie să consultaţi un medic.

Modalităţi de reducere a stresului

lată câteva lucruri pe care le puteţi face pentru a combate stresul:

  • Faceţi exerciţii fizice pentru cel puţin douăzeci de minute de şase ori pe săptămână.
  • Mâncaţi mese sănătoase, bogate în substanţe nutritive.
  • Stabiliţi un program de somn regulat şi dormiţi câte ore este necesar pentru a vă trezi pline de energie. (înţelepciunea tradiţională spune că trebuie să dormiţi opt ore, dar fiecare individ este diferit. Dacă organismul vostru funcţionează optim după şase, e perfect. Ascultaţi-vă corpul.)
  • Creaţi-vă un grup de prieteni care să vă susţină şi în care să aveţi încredere.
  • Reduceţi la minim consumul de alcool.
  • Încetaţi să mai consumaţi droguri recreative.
  • Găsiţi modalităţi de reducere a stresului – încercaţi băi relaxante, masaj, acupunctură sau meditaţia.
  • Nu vă asumaţi prea multe responsabilităţi. Nu trebuie să spuneţi „da“ tuturor.
  • Modificaţi-vă atitudinea mentală şi forţaţi-vă să gândiţi pozitiv.
  • Dacă consideraţi că nu vă descurcaţi singure, adresaţi-vă medicului pentru ajutor.

S-a dovedit că exerciţiile fizice ajută la reducerea stresului. Pe lângă faptul că îţi oferă sentimentul euforic că lucrezi pentru a deveni mai bun, crescându-ţi stima de sine şi atingând mini-obiective după fiecare şedinţă încheiată, exerciţiile fizice te echilibrează la nivel chimic. Când te antrenezi, sângele începe să circule mai rapid prin vene; respiraţia este mai adâncă şi mai purificatoare; iar creierul eliberează endorfine aşa-numiţii hormoni ai „fericirii“. De fapt, această stare de fericire durează mai mult decât antrenamentul propriu-zis. Unele persoane au o dispoziţie bună chiar şi la patruzeci şi opt de ore după ce şedinţa de exerciţii fizice s-a încheiat.

Distribuie

Adauga un comentariu


6 + = 8

Creare și Promovare SEO Expert